Samskaping mellom innbyggere, næringsliv, gjester og det offentlige
Prosjektet Reisemålsutvikling i Balsfjord er igangsatt av Balsfjord kommune.
To sentrale oppgaver i prosjektet: Lage en reiselivsstrategi for Balsfjord kommune og gjenreise Tennes som knutepunkt i Balsfjords reiselivssatsing.
Reiselivsstrategiens mål er: Økt sysselsetting og verdiskaping, ringvirkningseffekt, gjestetilfredshet, fornøyde innbyggere og attraktivt samfunn.
Plenum Tjenestedesign har vært prosjektleder og prosessleder for prosjektet og NIELSTORP+ Arkitekter har vært arkitekt.
Et tverrfaglig team bestående av designere, arkitekter og økonomer har samarbeidet tett med kommunens prosjektleder, administrasjon og politikere gjennom hele prosessen.
Flere aktører har vært involvert i prosessen: Innbyggere, reiselivsbedrifter, øvrig næringsliv, gjester, Troms og Finnmark fylkeskommune, Statsforvalteren i Troms og Finnmark, Midt-Troms Museum, Nordnorsk reiseliv og andre.
Dette har spesielt vært vektlagt i prosessen: Brukerinvolvering, samskaping og bruk av visuelle verktøy
Premisser som er lagt til grunn i oppgaveløsningen: Bærekraft.
Hva ønsker vi å oppnå?
Vi er flere aktører som må jobbe sammen for å nå målene:
Økt sysselsetting og verdiskaping
Økte ringvirkningseffekter
Fornøyde gjester
Innbyggere som trives og et attraktivt samfunn
Reduksjon i klimagassutslipp
Hva skal vi gjøre?
Reiselivet er viktig for både for både nærings- og stedsutvikling i Balsfjord, verdiskaping og eksport. Det er flere tiltak som vi vil jobbe med å iverksette fram mot 2030:
Vi skal jobbe målrettet med markedsføre
Vi skal jobbe systematisk med innovasjon og utvikling
Vi skal posisjonere oss som en naturdestinasjon
Vi skal posisjonere oss som en familiedestinasjon
Vi skal posisjonere oss som en matdestinasjon
Vi skal posisjonere oss som en fugledestinasjon
Vi skal posisjonere oss som et sted for kultur- og idrettsarrangement
Vi skal sette kompetanse på dagsorden
Vi skal få til bedre samspill mellom næringslivsaktører og mellom næringslivet og det offentlige
Vi skal tilrettelegge for fellesgoder og infrastruktur
Dette er noen av tiltakene i den nye reiselivsstrategien som skal stå ferdig i løpet av februar/mars 2022.