Samskaping mellom innbyggere, næringsliv, gjester og det offentlige

 
  • Prosjektet Reisemålsutvikling i Balsfjord er igangsatt av Balsfjord kommune.

  • To sentrale oppgaver i prosjektet: Lage en reiselivsstrategi for Balsfjord kommune og gjenreise Tennes som knutepunkt i Balsfjords reiselivssatsing.

  • Reiselivsstrategiens mål er: Økt sysselsetting og verdiskaping, ringvirkningseffekt, gjestetilfredshet, fornøyde innbyggere og attraktivt samfunn.

  • Plenum Tjenestedesign har vært prosjektleder og prosessleder for prosjektet og NIELSTORP+ Arkitekter har vært arkitekt.

  • Et tverrfaglig team bestående av designere, arkitekter og økonomer har samarbeidet tett med kommunens prosjektleder, administrasjon og politikere gjennom hele prosessen.

  • Flere aktører har vært involvert i prosessen: Innbyggere, reiselivsbedrifter, øvrig næringsliv, gjester, Troms og Finnmark fylkeskommune, Statsforvalteren i Troms og Finnmark, Midt-Troms Museum, Nordnorsk reiseliv og andre.

  • Dette har spesielt vært vektlagt i prosessen: Brukerinvolvering, samskaping og bruk av visuelle verktøy

  • Premisser som er lagt til grunn i oppgaveløsningen: Bærekraft.


mennesker som sitter rundt et bål på vinteren

Reiselivsstrategien for Balsfjord 2022-2030

Vi ønsker å legge til rette for internasjonale, nasjonale og regionale gjester og ikke minst lokalbefolkningen. Gjestene skal få oppleve naturen, kulturen, den lokale maten og hvordan vi har levd og lever i Balsfjord. Om du vil komme hit for en dag, en uke, en måned, et år eller et helt liv er du velkommen!

Bålkos i Tamokdalen - foto: Norwegian Travel Company

Russetinden ved Nordkjosbotn - foto: Annar Ryan

 

Hva ønsker vi å oppnå?

Vi er flere aktører som må jobbe sammen for å nå målene:

  1. Økt sysselsetting og verdiskaping

  2. Økte ringvirkningseffekter

  3. Fornøyde gjester

  4. Innbyggere som trives og et attraktivt samfunn

  5. Reduksjon i klimagassutslipp

Hva skal vi gjøre?

Reiselivet er viktig for både for både nærings- og stedsutvikling i Balsfjord, verdiskaping og eksport. Det er flere tiltak som vi vil jobbe med å iverksette fram mot 2030:

  • Vi skal jobbe målrettet med markedsføre

  • Vi skal jobbe systematisk med innovasjon og utvikling

  • Vi skal posisjonere oss som en naturdestinasjon

  • Vi skal posisjonere oss som en familiedestinasjon

  • Vi skal posisjonere oss som en matdestinasjon

  • Vi skal posisjonere oss som en fugledestinasjon

  • Vi skal posisjonere oss som et sted for kultur- og idrettsarrangement

  • Vi skal sette kompetanse på dagsorden

  • Vi skal få til bedre samspill mellom næringslivsaktører og mellom næringslivet og det offentlige

  • Vi skal tilrettelegge for fellesgoder og infrastruktur

Dette er noen av tiltakene i den nye reiselivsstrategien som skal stå ferdig i løpet av februar/mars 2022.

 

Gressløk i kjøkkenhagen - foto: Tord Kvien

Vi ønsker å gjøre Balsfjord til et enda bedre sted å bo og besøke sammen med deg!